Close

Deze website maakt gebruik van cookies voor analyse, gepersonaliseerde inhoud en advertenties. Meer weten.

Winnaars 2015

26 maart 2015: De Trek Dublin 5 (stadsfiets), de KTM Macina Fun 9 (E-Bike) en de KTM Revelator Sky DI2 (racefiets) zijn de winnaars van de verkiezing ‘Bike of the Year’, editie 2015.

De verkiezing bekroont de beste fietsen die op de Belgische markt te koop zijn. Met ‘Bike of the Year’ willen beide organisaties het belang benadrukken van veilige en kwaliteitsvolle fietsen. Liefst 22 producenten en invoerders schreven samen 42 fietsen voor de verkiezing in. Vorig jaar werden er in ons land ruim een half miljoen fietsen verkocht.

Steeds meer Belgen springen op de fiets. Recreatief of voor woon-werk verkeer. Een jury van vakspecialisten, geholpen door een consumentenpanel voor de verkiezing van beste elektrische fiets, hebben tijdens een uitgebreide testdag alle deelnemende fietsen aan een reeks van kritische testen onderworpen. Er werd een onderscheid gemaakt tussen drie categorieën: stadsfietsen (max 1500 euro), racefietsen (max 5000 euro) en elektrische fietsen (max 2500 euro)

Het Oostenrijkse KTM (twee maal) en het Amerikaanse Trek kwamen als beste uit de tests, maar ook de Belgische fabrikanten halen eervolle vermeldingen, bijvoorbeeld als het neerkomt op prijs-kwaliteitverhouding en innovatie. Het Belgische Oxford behaalde de tweede plaats bij de verkiezing van elektrische fietsen en Ridley was de beste Belgische fabrikant van racefietsen. Ons land staat aan de top qua ontwerp en ontwikkeling van fietsen en –toebehoren. Belgische fabrikanten verrichten heel wat onderzoek en ontwikkeling naar materialen, design en aerodynamica. Ze hoeven daarbij niet onder te doen voor bekende buitenlandse merken.

BIKE OF THE YEAR

De sector is in ons land goed voor een omzet van 60 miljoen euro (handel en herstelling niet inbegrepen) en verovert met succes steeds meer exportmarkten. Sommige bedrijven exporteren tot 90 procent van hun productie. De Belgische fietsindustrie bestaat vooral uit KMO’s die samen zo’n 500 mensen tewerkstellen. Vorig jaar werden er in ons land ruim een half miljoen fietsen verkocht.

De organisatie wijst op het belang van goede fietsinfrastructuur in ons land. Ze juichen daarbij de ambities van met name de Vlaamse en Brusselse overheden toe voor de aanleg van gescheiden fietspaden en zogenaamde fietsostrades. We wijzen ook op het nut van een fietsvriendelijke fiscaliteit. De vergoeding die werknemers die per fiets naar het werk gaan krijgen, is niet alleen fiscaal aantrekkelijk, ze is ook een goed middel om het fileleed op onze wegen te verlichten.