Dit belangenconflictenbeleid is van toepassing op VAB nv.
De EG-richtlijn Markets in Financial Instruments Directive (MIFID) verplicht onder meer verzekeringstussenpersonen (in casu VAB) tot het erop nahouden en toepassen van doeltreffende organisatorische en administratieve procedures die erop gericht zijn alles wat redelijkerwijs mogelijk is in het werk te stellen om belangenconflicten te onderkennen, te bewaken en te beheersen. VAB heeft een beleid uitgewerkt om de belangen van de klant te beschermen.
VAB heeft de nodige maatregelen genomen om haar handelsrelatie te laten verlopen op een correcte en eerlijke wijze en in overeenstemming met de belangen van haar klanten. Een van de middelen om dat doel te bereiken is voortdurend aandacht te hebben voor eventuele belangenconflicten die een belemmering zouden kunnen vormen in het streven naar een voor de klanten optimale dienstverlening.
Hierna volgt een samenvatting van het beleid betreffende belangenconflicten en welke maatregelen werden genomen om de belangen van de klant maximaal veilig te stellen.
verzekeringstussenpersoon heeft een financiële of andere drijfveer om het belang van een andere klant of groep klanten te laten primeren op het belang van de klant in kwestie
verzekeringstussenpersoon ontvangt van een andere persoon dan de klant, voor een ten behoeve van de klant verrichte verzekeringsbemiddelingsdienst, een voordeel in de vorm van geld, goederen of diensten dat verschilt van de gebruikelijke provisie of vergoeding van deze dienst of zal een dergelijk voordeel ontvangen
het gebruik door medewerkers van vertrouwelijke informatie verworven van de ene cliënt ten nadele van de andere cliënt en/of ten voordele van enkele uitverkoren cliënten
VAB heeft gekozen voor een beleid waarbij haar diverse afdelingen en het betrokken personeel onafhankelijk dienen op te treden daar waar het de belangen van hun eigen klanten betreft. Elke verkoop van VAB-producten of -diensten zal in het belang van de klant, los en onafhankelijk van andere financiële transacties aangeboden worden na verstrekking van de wettelijke informatieve stukken.
Wanneer VAB reeds voor een bepaalde klant optreedt, zou het voor haar in bepaalde omstandigheden ontoelaatbaar kunnen zijn een commerciële relatie aan te gaan met een of meerdere andere klanten. Dat zou voornamelijk het geval zijn indien zij niet in de mogelijkheid zou zijn om het belangenconflict dat daaruit zou kunnen voortvloeien op een correcte manier te beheren of in het geval zij te maken zou hebben met een wettelijk of door de toezichthouder opgelegd verbod ter zake.
Een beleid en toezicht m.b.t de persoonlijke transacties van medewerkers, waarbij ondermeer bepaald is dat persoonlijke transacties die een belangenconflict kunnen creëren met de verzekeringsmakelaar of met diens personeel verboden zijn, dat medewerkers zich niet persoonlijk tegenpartij mogen stellen voor verrichtingen van de verzekeringsmakelaar of van diens cliënteel, dat medewerkers geen transacties voor derden mogen uitvoeren via hun persoonlijke rekening en dat ze evenmin persoonlijke transacties via rekening van derden mogen laten uitvoeren.
Om de toegang tot informatie die niet voor het publiek bestemd is, te controleren, houdt VAB er een Clean Desk Policy op na teneinde het mogelijke misbruik van dergelijke informatie te voorkomen (onder ‘Clean Desk’ valt te begrijpen dat maatregelen worden genomen – zoals beveiligde kasten, het dagelijks opbergen van dossiers die zich op de bureaus bevinden – om te vermijden dat er onnodig kennis wordt genomen van werk- en/of vertrouwelijke documenten tussen de verschillende afdelingen en entiteiten.
VAB heeft haar personeel schriftelijke richtlijnen bezorgd m.b.t. het voorkomen en het behandelen van belangenconflicten. Een procedure m.b.t. tot de belangenconflicten is eveneens opgenomen in het arbeidsreglement van VAB.
Van zodra een mogelijk belangenconflict is vastgesteld, wordt de betrokken klant daarvan verwittigd alvorens de handeling uit te voeren. De klant wordt op gepaste wijze en op een duidelijke, correcte en niet-misleidende manier ingelicht, zodat hijzelf een weloverwogen beslissing kan nemen over het verder verloop van de verrichting die aan de basis ligt van het gemelde conflict. De communicatie daaromtrent kan mondeling of schriftelijk.
Indien met de klant een akkoord is omtrent de regeling van een eventueel belangenconflict, wordt daaromtrent een schriftelijk dossier bijgehouden.
In geval er een wijziging komt in het beleid van VAB op het gebied van belangenconflicten zullen de klanten hierover op de hoogte worden gebracht. Elke klant die verdere inlichtingen over dit beleid inzake belangenconflicten zou wensen, kan contact opnemen met zijn gebruikelijke contactpersoon binnen VAB.