Veelgestelde vragen over VAB-Formule 'Reis + Annulatie'

Waarom neem ik best een formule?
Een formule is een combinatie van verschillende producten en komt voordeliger uit dan de producten apart te onderschrijven. Zo stel je je contract naar eigen behoefte samen.
Wie kan ik allemaal als verzekerde aan een jaarcontract toevoegen?

Het is belangrijk dat elk gezinslid vermeld wordt op je jaarcontract. Informeer ons steeds tijdig over veranderingen in de gezinssituatie, zodat iedereen verzekerd blijft.


Dit zijn alle leden van je gezin:

  • - Jijzelf en je inwonende partner
  • - Ongehuwde kinderen van beide partners of je (schoon)ouders voor zover ze op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn
  • - Ongehuwde kinderen die elders in België op kot zitten of bij je ex-partner gedomicilieerd zijn, op voorwaarde dat ze nog ten laste zijn
  • - Minderjarige kleinkinderen die met de verzekerde grootouders meereizen, voor zover de ouders zelf niet mee op vakantie gaan
Welke sporten zijn gedekt?

Bijna alle amateursporten zijn gedekt, op voorwaarde dat je er niet voor gesponsord wordt. Enkel een beperkt aantal gevaarlijke sporten zijn uitgesloten, waarbij de extreme omstandigheden of de moeilijkheidsgraad een potentieel levensgevaar inhouden: bijvoorbeeld motorsporten en snelheidssporten op circuits en pisten, vechtsporten, luchtsporten en alpinisme met gebruik van specifiek materiaal zoals klimijzers, touwen. Wil je graag weten of jouw sport op de lijst van uitsluitingen staat? Onze klantenservice bezorgt jou met plezier de volledige lijst.

Ik heb een reis gepland met enkele vrienden. Kan ik hen ook mee opnemen in mijn jaarlijkse reisverzekering?
Je kan vrienden niet mee opnemen in je jaarcontract. Een jaarcontract is namelijk voor jezelf en inwonende gezinsleden. Je vrienden kunnen wel een aparte tijdelijke reisverzekering onderschrijven, zodat ook zij van bijstand kunnen genieten.
Kunnen jullie mij een reisattest bezorgen als ik een VAB-Reisverzekering onderschreven heb?

Dat kan zeker. Een reisattest is een aanbevolen document om aan te tonen dat je gedekt bent voor medische kosten in het buitenland of een repatriëring naar België. Dit wordt bijvoorbeeld gevraagd om een visum aan te vragen of om een land binnen te mogen (zoals Cuba,...).


Het reisattest kan je in de taal van je bestemming aanmaken via Mijn VAB. Heb je bijkomende vragen, dan kan je steeds bij onze klantenservice terecht.

Op welke bijstand kan ik rekenen voor mijn reis binnen België?

VAB biedt personenbijstand aan voor reizen buiten België, er is dus geen tussenkomst voor medische kosten in België.


Wel kan je je verzekeren tegen annulatie van een reis of verlies/diefstal van je bagage tijdens een reis binnen België en dit vanaf 1 geboekte overnachting.

Kan ik mijn jaarlijkse reisverzekering ook gebruiken als ik met mijn wagen op reis ga?
Absoluut, de personenbijstand geldt voor reizen met of zonder wagen. Voor je voertuig kan je aan je jaarlijkse reisverzekering de optie "Pechverhelping Frankrijk/Duitsland of Europa" toevoegen, zodat je op de heen- en terugrit en op bestemming van bijstand voor je voertuig kan genieten. Bovendien kan hier ook nog kiezen voor de optie "vervangwagen", zodat je na pech of ongeval nog mobiel blijft.
Welke regio moet ik onderschrijven voor mijn reis?

Kies je voor de regio "Europa" dan ben je gedekt voor reizen naar: Albanië, Andorra, Balearen, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeroër eilanden, Finland, Frankrijk (behalve overzeese gebieden), Fyrom (Noord-Macedonië), Gibraltar, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kosovo, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Groothertogdom Luxemburg, Malta, Moldavië, Monaco, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (exclusief Madeira en de Azoren), Roemenië, Russische Federatie (Europees gedeelte: het gedeelte ten westen van het Oeralgebergte), San Marino, Servië, Slowakije, Slovenië, Spanje (exclusief Canarische Eilanden), Tsjechië, Turkije (Europees gedeelte: het gedeelte ten westen en ten noorden van de Bosporus, de Zee van Marmara en de Dardanellen), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk (incl. Noord-Ierland), Wit-Rusland, Zweden, Zwitserland en Ijsland. 

Kies je voor de regio "Wereld" dan ben je gedekt voor reizen naar de landen van regio "Europa" + Canarische Eilanden (Fuerteventura, Gran Canaria, ...), de overzeese gebieden van Frankrijk, Madeira en de Azoren, Russische Federatie ten oosten van het Oeralgebergte en het Aziatisch gedeelte van Turkije of andere bestemmingen gelijk waar ter wereld.

Kan ik op elk moment mijn annulatieverzekering voor mijn reeds geboekte reis onderschrijven?
We bieden zowel een Annulatieverzekering tijdelijk als een Annulatieverzekering jaar aan. Dit contract wordt best onderschreven op de dag van boeking van de reis, zo ben je zeker dat je voor elke gewaarborgde gebeurtenis, ontstaan na boeking, verzekerd bent.

De datum van onderschrijven moet minstens 30 dagen voor vertrek zijn.

In geval van last minute boekingen (minder dan 30 dagen voor vertrek), moet je contract afgesloten worden op de dag waarop je je reis boekt.

TIP: Ligt je afreisdatum nog niet vast of kan deze nog wijzigen, kies dan zeker voor een jaarcontract.
Waar kan ik terecht in geval van medische kosten/ reisonderbreking of annulatie?

Dien je je reis te annuleren? Binnen 48u vanaf het ogenblik dat je kennis hebt van een gebeurtenis die de annulatie van de reis kan veroorzaken, breng je het reiskantoor of de touroperator op de hoogte van de annulatie van je reis.

Ben je op reis en dien je je reis te onderbreken? Dan neem je onmiddellijk contact op met onze alarmcentrale (+32 3 253 65 65), zodat wij - na overleg - onze toestemming kunnen geven en je kunnen begeleiden. Ook als je op reis medische bijstand nodig hebt, kan je de Alarmcentrale opbellen en dan helpen wij je verder.

Wanneer gaat mijn jaarlijks contract in?
De VAB-Formule Reis+Annulatie gaat in vanaf de dag na betaling. Je kan beroep doen op je jaarcontract vanaf de door jou bepaalde startdatum van het contract. Let wel op: omwille van de waarborg Annulatie dien je dit contract minstens 30 dagen voor vertrek te onderschrijven en laten ingaan. Tenzij de boeking binnen 30 dagen voor vertrek plaatsvindt, dan kan dit contract enkel op dag van boeking afgesloten worden.
Hoe geef ik wijzigingen aan mijn jaarlijks contract door?
Is er een wijziging m.b.t. het voertuig, je gezinssituatie of je contactgegevens, dan kan je de nodige contractaanpassingen doorgeven via Mijn VAB, het contactformulier, per mail of telefonisch. Bij telefonische melding kan een schriftelijke bevestiging gevraagd worden.

Mail naar contact@vab.be of bel 03 253 61 30. VAB-Klantenservice is telefonisch bereikbaar van maandag tot donderdag van 9u tot 18u en op vrijdag tot 16u30.

• Wijzigingen aan je persoonsgegevens:

Contact- en persoonsgegevens van onderschrijver (en verzekerde(n)) aanpassen kan via Mijn VAB of via het contactformulier.

• Gezinswijzigingen of een overlijden melden:

Is er een overlijden, dan kan je het ons melden via het contactformulier of via contact@vab.be.
Hoe kan ik mijn jaarlijks verzekeringscontract verlengen of stopzetten?

Je contract verlengen:
Je verzekeringscontract is een jaarcontract dat stilzwijgend wordt verlengd voor opeenvolgende periodes van 1 jaar, tenzij jij of VAB de overeenkomst opzegt.
 
Je verzekeringscontract stopzetten:
Verzekeringscontracten met een looptijd van 1 jaar worden op vervaldag stilzwijgend verlengd met 1 jaar, tenzij je de overeenkomst minstens 2 maanden voor de vervaldatum opzegt. 
Vanaf het tweede verzekeringsjaar kunnen particulieren hun contract eender wanneer opzeggen, met uitwerking na 2 maanden vanaf de dag na de indiening van de aangetekende zending, de betekening of de datum van het ontvangstbewijs. Dit tussentijds opzegrecht geldt enkel voor consumenten in de zin van art. I.1.2° Wetboek van economisch recht, namelijk natuurlijke personen die buiten hun handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit handelen.

Richt je hiervoor tot: VAB nv - VAB-Klantenservice - Pastoor Coplaan 100 - 2070 Zwijndrecht.

 
Ik onderschrijf een nieuwe verzekering bij VAB. Hoe zeg ik mijn contract bij mijn huidige verzekeraar op?
Zeg je je contract bij je huidige verzekeraar op, om een nieuwe overeenkomst bij ons af te sluiten, dan kan je hier een voorbeeld van een opzegbrief vinden. Deze mag je naar je huidige verzekeraar en naar ons sturen (contact@vab.be). We contacteren je dan graag om ervoor te zorgen dat je nieuwe overeenkomst bij het verstrijken van de opzegtermijn in werking treedt. Zo voorkom je een dubbel dekking en dus ook dubbele premies.

Wens je graag dat wij de nodige stappen zetten in verband met de opzegging bij je huidige verzekeraard, dan mag je ons dat zeker laten weten.