Rijd je in Zwitserland rond als brildrager? Voorzie dan een reserve-exemplaar. Wie heeft er nu weer voorrang op een bergweg ? Op snelwegen staan er praatpalen met gele knipperlichten: gaan die, dan is inhalen verboden. Net als onder meer in Duitsland bestaat ook in Zwitserland trouwens de ‘Rettungsgasse’, een uitwijkmanoeuvre als er hulpdiensten zijn. Maar het is niet wettelijk verplicht. Hoe je dat uitwijken doet en welke andere speciale verkeersregels er zijn, ontdek je hier.
In Zwitserland dien je een vignet te betalen om gebruik te mogen maken van de autosnelwegen. Daarnaast wordt ook tol geheven voor de sommige tunnels ( die niet op de snelwegen liggen ) en voor toeristische routes.
Het tolvignet geldt voor auto's, motoren en aanhangwagens met een totaalgewicht tot 3.500 kg. Let op: voor de aanhangwagen moet ook een vignet worden aangeschaft. Een aanhangwagen achter een motor is vrijgesteld. Het vignet is een kalenderjaar geldig, met inbegrip van december van het voorafgaande jaar en januari van het volgende jaar. Het vignet voor 2023 is dus geldig sinds 1 december 2022 tot en met 31 januari 2024.
Zware voertuigen, inclusief campers, boven de 3.500 kg moeten een “heavy vehicle charge” betalen. Het bedrag van deze tol is afhankelijk van het gewicht, de emissie en het aantal kilometers dat je reed in Zwitserland en Liechtenstein. Meer informatie kan je vinden op de website van de Zwitserse douane (in het Engels, Duits, Frans en Italiaans).
Het vignet moet aan de binnenzijde aan de linkerzijde van de voorruit worden geplakt. Op de motor moet het vignet goed zichtbaar zijn, bijvoorbeeld op de tank, op de kuip of het windscherm. Beschadigde vignetten zijn ongeldig.
Vignetten van de voorgaande jaren die niet meer geldig zijn, moeten verwijderd worden.
Verkrijgbaarheid
Je kan een Zwitsers vignet aankopen in de VAB-webwinkel.
Koop je vignet online
Je kan het vignet ook kopen bij een grenspost, en de meeste postkantoren, tankstations, garages, enzovoort in Zwitserland. Let hierbij wel op, want bij de Zwitserse grens worden euromunten niet geaccepteerd en wisselgeld wordt in francs teruggegeven tegen een ongunstige koers.
Reisadvies
Klik hier voor het reisadvies naar Zwitserland.
Criminaliteit
Bezoekers moeten oppassen voor kleine criminaliteit, zoals diefstal in de treinstations en omgeving, in de luchthavens en in het openbaar vervoer in de grote agglomeraties. In het algemeen moet de aandacht van bezoekers ook gevestigd worden op de noodzaak om de plaatselijke wetgeving en gebruiken te respecteren (meer in het bijzonder de verkeerscode).
Varia
Er zijn geen bijzondere risico’s verbonden aan reizen naar Zwitserland. Regelmatig gebeuren er echter ongevallen in de bergen en er wordt gevraagd voorzichtig te zijn tijdens expedities in het hooggebergte.
Om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, wil Genève de meest vervuilende auto’s weren. Daarom voert de stad een milieuvignet in, de Stick’Air, die ook verplicht is voor buitenlandse bezoekers. De Stick’Air maakt een onderscheid tussen zes verschillende categorieën, elk met een eigen kleur. Tot welke categorie jouw voertuig behoort, hangt af van het jaar waarin het werd geregistreerd, de energieklasse en de euronorm. Op air.ge.ch kan je controleren welk milieuvignet jouw wagen krijgt. Het milieuvignet van Genève gebruikt dezelfde indeling als het Franse milieuvignet Crit’Air, dat vignet wordt ook aanvaard in Genève. Wie al een Frans milieuvignet heeft, hoeft daarom geen nieuw te kopen. Andersom is dat (voorlopig) niet het geval.
De milieuzone omvat nagenoeg de volledige stad Genève en de aangrenzende gemeenten Carouge, Cologny, Lancy en Vernier. Het milieuvignet is enkel nodig op dagen met hoge luchtverontreiniging tussen 6 en 22 uur. Op alle andere momenten mag iedereen de stad in rijden. Wanneer er een piek in de verontreiniging is, zullen openklapbare borden aanduiden welke wagens toegelaten zijn. Je kunt de status van de lucht ook altijd nakijken op air.ge.ch. Op dagen met zware verontreiniging (niveau d’alerte en niveau d’urgence) is het openbaar vervoer gratis. Op dagen met lichte verontreiniging (niveau d’activation) geldt de milieuzone wel, maar is het openbaar niet gratis.In Zwitserland is er geen wettelijke verplichting voor het gebruik van winterbanden. Als je echter zonder winterbanden in winterse omstandigheden rijdt en het verkeer hindert, kan je een boete krijgen. Het is dus zeker aanbevolen om ze in winterse omstandigheden te gebruiken. Ben je aanleiding tot een ongeval kan je mee aansprakelijk worden gesteld en hangt je ook een geldboete boven het hoofd. De officiële minimumprofieldiepte voor banden is 1,6 mm maar voor winterbanden is 4 mm een verantwoord minimum om optimale grip te blijven behouden.
Sneeuwkettingen zijn verplicht bij een gladde weg door sneeuw of ijzel. Verplicht gebruik wordt aangegeven met een rond, blauw verkeersbord met daarop een autoband met een sneeuwketting. Een onderbord met de tekst “4x4 ausgenommen” geeft aan dat de verplichting niet geldt voor auto’s met vierwielaandrijving. Zelfs als sneeuwkettingen niet verplicht zijn, kan je een boete krijgen als je met zomerbanden door de sneeuw rijdt en voor hinder zorgt. Monteer de kettingen op minstens de twee aangedreven wielen. Kunststofkettingen zijn toegelaten als ze aan de wettelijke eisen voldoen. De maximumsnelheid met sneeuwkettingen is 50 km/u. Het gebruik van sneeuwkettingen is verboden in de Seelisberg-, Sint-Gotthard- en San Bernardinotunnel.
Spijkerbanden zijn toegelaten van 1 november tot en met 30 april. Door weersomstandigheden kan het soms ook buiten deze periode toegelaten zijn. Op snelwegen en sommige autowegen is het gebruik verboden. Ze zijn wel toegelaten in de San-Bernardinotunnel tussen Thusis en Mesocco en de Gotthardtunnel tussen Göschenen en Airolo. Als je spijkerbanden gebruikt, is de maximumsnelheid 80 km/u. Je bent ook verplicht om een sticker met deze maximumsnelheid achteraan op je auto te bevestigen. Spijkerbanden moeten op alle wielen gemonteerd worden en de spijkers mogen maximum 1,5 mm lang zijn.
Ieder jaar opnieuw lees je wel over wintersporters die bedolven raken onder lawines. Keer op keer weer eisen de witte razende sneeuwmassa's hun slachtoffers. Jaarlijks vallen er alleen in de Alpen al 110 dodelijke slachtoffers. Zo’n 230 personen worden ieder jaar bedolven onder een lawine. Bijna de helft weet dat dus niet na te vertellen. Vaak ligt de oorzaak bij skiërs die buiten de piste gaan skiën en niet vertrouwd zijn met de technieken en wiens niveau niet toereikend is.
Freeriden doe je best eerst aan de rand van de pistes, dat zijn de gemakkelijkste stukken en je leert meteen behendigheid omdat je tussen de bomen naar beneden moet. Blijf de hellingslijn zo veel mogelijk aanhouden want teveel dwarsen kan een lawine in gang zetten met ernstige gevolgen. De rekening van de traumahelicopter en de gipsvlucht vallen in jouw brievenbus ( in de grootorde van € 5000 tot € 10.000). Ga dus liefst op pad in het gezelschap van gediplomeerd begeleider.
Reisbijstand ? Meer dan de helft van alle verzekeringen vervalt als je off-piste gaat of het lawinegevaar negeert. Bij slechts 15% van de reisbijstandsverzekeringen ( en ja VAB Reisbijstand hoort daartoe ) geeft dezelfde dekking op als naast de piste op voorwaarde dat je geen risicogedrag ten toon spreidt.
Van de ruim tweehonderd personen die onder de sneeuw terechtkomen, is het overgrote deel direct na de lawine nog in leven. Zij zijn weliswaar bedolven onder de sneeuw, maar hebben een overlevingskans van ruim 90%. Mits ze binnen een kwartier gevonden worden. Maar je wilt natuurlijk voorkomen dat het in de eerste plaats zo ver komt. Alles begint dus bij het belangrijkste preventie advies: neem geen onnodig risico. Alle bekende wintersportgebieden worden uitstekend in de gaten gehouden. Gevaarlijke situaties worden voorkomen door kunstmatig lawines af te laten gaan en wintersporters worden voortdurend op de hoogte gehouden van de actuele lawineschaal. Pistes waar gevaar dreigt, worden gesloten. Wat instanties niet kunnen tegengaan is roekeloosheid. Veel wintersporters gaan zonder professionele begeleiding en zonder gedegen berg- en voorkennis toch off-piste. De gevolgen zijn veelal dramatisch. Wil je off-piste gaan, ga dan op een gecontroleerde off-piste zone (deze zijn ook te vinden in de grotere wintersport gebieden) mét een lokale gids.
Een lawine is een grote hoeveelheid sneeuw die van een helling omlaag komt. Een grote lawine kan alles in zijn weg meenemen en bereikt snelheden van honderden kilometers per uur. Lawines zijn afhankelijk van veel externe factoren en blijven moeilijk te voorspellen.
In Europa wordt een schaal van één tot vijf gehanteerd om in wintersportgebieden het lawinegevaar aan te duiden. Deze borden vind je overal terug rondom de pistes. Ook kun je dergelijke informatie altijd opvragen bij de lokale instanties, of beter nog, bij de (gediplomeerde) gids.
Niveau 1 – Gering gevaar
De omstandigheden zijn goed, de sneeuwlaag is stevig en betrouwbaar. Spontane kleine lawines zijn mogelijk, met name bij natte sneeuw. Op extreem steile hellingen is bij sneeuwophoping een lawine mogelijk.
Niveau 2 – Matig gevaar
De omstandigheden zijn grotendeels goed. De sneeuwlaag heeft zich op steile hellingen niet optimaal vast kunnen zetten. Groepen skiërs/boarders kunnen lawines lostrappen. Bij steile hellingen kunnen ook enkele wintersporters lawines veroorzaken. Hier kunnen ook spontaan lawines ontstaan. Dit zijn over het algemeen kleine lawines.
Niveau 3 – Aanzienlijk gevaar
De omstandigheden zijn deels slecht. Het sneeuwdek heeft zich op veel plekken slecht gezet. Een enkele skiër of boarder kan al een lawine veroorzaken. Spontane lawines komen op steile hellingen regelmatig voor. Deze lawines kunnen van een behoorlijke omvang zijn een ook vlakker terrein bereiken. Tourtochten alleen verantwoord mogelijk voor mensen die echt weten waar ze mee bezig zijn.
Niveau 4 – Groot gevaar
De omstandigheden zijn slecht, er is acuut gevaar. Het sneeuwdek is slecht gezet. Er ontstaan spontaan grote lawines. Ga niet buiten de normale piste skiën of boarden! Zoek het steile terrein niet op.
Niveau 5 – Zeer groot gevaar
De omstandigheden zijn zeer slecht. Ernstig risico. Grote lawines tot in de dalen zijn mogelijk. Het skigebied zal meestal gesloten zijn. Ook wegen, spoorlijnen en complete dorpen kunnen afgesloten zijn. Thuisblijven!
VAB-Alarmcentrale | + 32 3 253 65 65 www.vab.be |
Belgische Ambassade in Bern | + 41 31 350 01 50 bern@diplobel.fed.be |
Zwitserse Toeristische Dienst | www.myswitzerland.com |